بیمه بدنه : مزایا و معایب

2 سال پیش

بهترین بیمه بدنه

فهرست مطالب

بیمه بدنه خودرو، یکی از ضروری ترین بیمه هایی است که بسیاری از دارندگان خودرو ترجیح می دهند آن را برای خود خریداری کنند. البته خرید بیمه نامه بدنه خودرو  بر خلاف بیمه شخص ثالث، اجباری نیست. اما بهتر است برای جبران خسارت مالی ناشی از حوادثی که در آن مقصر هستید، این بیمه نامه را خریداری نموده و از خدمات آن بهره ببرید. در این مقاله به بررسی معایب و مزایای خرید این نوع بیمه نامه می پردازیم تا شما مخاطب گرامی از تمامی جهات با ویژگی های این بیمه نامه آشنا شوید.

بیمه بدنه خودرو چیست؟

بیمه بدنه

بیمه بدنه امکانی است که شرکت های بیمه آن را در اختیار صاحبان وسایل نقلیه مختلف قرار می دهند. شما دارای هر گونه وسیله نقلیه ای که باشید، می توانید برای خود، بیمه نامه ای مناسب خریداری کرده و از پوشش های آن استفاده کنید. این بیمه در صورت وقوع حادثه، و در جایی که شما مقصر حادثه باشید، خسارات مالی ناشی از حادثه را برای شما تا سقف تعیین شده جبران خواهد کرد. البته این بیمه نامه شامل پوشش های دیگری نیز می باشد که در ادامه به تمامی آن ها اشاره خواهیم کرد.

معرفی پوشش های بیمه بدنه

به طور کلی، انواع بیمه بدنه دو دسته پوشش را به مخاطبان خود ارائه می دهند. پوشش های اصلی و اضافی به عنوان پوشش های این نوع بیمه نامه شناخته می شوند. از پوشش های اصلی این بیمه نامه می توان به حادثه های ناشی از اتفاق های مختلف اشاره کرد. از دیگر موارد می توان به واژگونی خودرو، آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سرقت کلی، سقوط خودرو و… اشاره کرد.

به علاوه بیمه های بدنه شامل پوشش های دیگری به نام پوشش های اضافی نیز هستند. از مهم ترین پوشش های اضافی بیمه نامه بدنه می توان به پوشش نوسان قیمت اشاره کرد. در این پوشش خسارت ماشین یا وسیله نقلیه شما طبق ارزش خودرو در روز وقوع حادثه محاسبه می شود. سرقت قطعات خودرو، حذف فرانشیز، بلایای طبیعی و… نیز از دیگر پوشش های اضافی بیمه های بدنه به شمار می روند.

 چه حوادثی تحت پوشش بیمه نامه بدنه قرار نمی گیرد؟

  • خساراتی که طی جنگ، شورش، انقلاب و… به خودروهای شما وارد می شوند، تحت پوشش این بیمه نامه قرار نخواهند گرفت.
  • در صورتی که هنگام رانندگی از داروهای روانگردان و یا نوشیدنی های الکلی استفاده کرده باشید و حادثه در اثر مصرف این مواد پیش بیاید، بیمه نامه بدنه خودرو خسارات شما را جبران نخواهد کرد.
  • در صورتی که عمدا به خودرو خود خسارت وارد کرده باشید و کارشناس این موضوع را تشخیص دهد، هیچ گونه هزینه ای به شما تعلق نخواهد گرفت.
  • اگر گواهی نامه شما باطل شده باشد و یا تاریخ انقضا آن گدشته باشد. در صورت وقوع حادثه، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در پرداخت خسارات شما نخواهد داشت.
  • در صورت وقوع حادثه طی شرط بندی و مسابقه های سرعتی، هیچ گونه خسارتی از سمت بیمه به شما تعلق نخواهد گرفت.
  • اگر خودرو شما مورد آسیب تشعشعات هسته ای قرار گیرد و دچار خسارت شود نیز شرکت های بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارات شما نخواهند داشت.
  • در بعضی موارد، حین بکسل کردن خودرو به آن خساراتی وارد می شود که این خسارات نیز مورد تحت پوشش قرار نمی گیرند.
  • همچنین در صورتی که قطعات الکتریکی خودرو شما آسیب ببینند و یا به دلیل حمل بار بالاتر از حد ظرفیت دچار خسارت شوید،نمی توانید خسارات خود را از طریق این بیمه نامه دریافت کنید.

بررسی مزیت های بیمه بدنه

خسارت بیمه بدنه

از مزیت های این بیمه می توان به موارد مختلفی اشاره کرد. برای مثال شما با استفاده از خدمات این بیمه می توانید به راحتی استهلاک و افت قیمت خودرو خود را جبران کنید. همچنین در صورتی که یک سال یا بیش از آن شامل تصادف منجر به حادثه نداشته باشید، تخفیف عدم خسارت به شما تعلق خواهد گرفت. این تخفیف برای سال اول 25 درصد است و پس از آن به ازای هر سال 10 درصد افزایش خواهد یافت.

به علاوه شما می توانید تخفیفات بیمه بدنه خود را به خودرو جدید انتقال دهید. در صورتی که خودرو شما صفر باشد، تخفیف خوبی به شما تعلق خواهد گرفت. از طرفی، زمانی که شما مقصر حادثه باشید بیمه شخص ثالث خسارات شما را پرداخت نخواهد کرد. در این صورت می توانید از خدمات بیمه نامه بهره برده و استفاده کنید.

معایب بیمه بدنه کدام است؟

البته بیمه بدنه در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی جزئی نیز می باشد. یکی از معایب بیمه بدنه این است که این بیمه برای خودروهای فرسوده و قدیمی قابل استفاده نیست. به علاوه بیمه های بدنه تمامی خسارات شما را جبران نمی کنند. بلکه مبلغی تحت عنوان فرانشیز از حق بیمه شما کسر خواهد شد. در این صورت بخشی از خسارت را باید خودتان پرداخت کنید. کسر درصد استهلاک نیز از دیگر معایب بیمه های بدنه به شمار می رود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت 

برای دریافت خسارت بیمه بدنه باید در صورت وقوع حادثه، مقامات انتظامی را در جریان قرار دهید. سپس گزارش ها و کروکی های لازم را دریافت نموده و حداکثر تا 5 روز پس از وقوع حادثه، به مراکز و شعبات پرداخت خسارت مراجعه کنید. سپس با ارائه مدارک مربوطه می توانید اقدام به تشکیل پرونده کنید. این مدارک شامل گزارش و کروکی، مدارک شناسایی راننده، مدارک شناسایی خودرو، بیمه نامه و… می باشند.

روش های خرید بیمه بدنه

برای خرید بیمه بدنه، می توانید هم از طریق حضوری و هم از طریق غیر حضوری و اینترنتی اقدام کنید. برای خرید بیمه نامه باید فرم های مربوطه را پر کرده و سپس با ارائه مدارک شناسایی و پرداخت حق بیمه، بیمه نامه خود را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *