سقف قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲

2 سال پیش

بیمه شخص ثالث،بیمه ثالث

فهرست مطالب

همانطور که می دانید خرید و دریافت بیمه شخص ثالث این روزها برای تمامی دارندگان وسیله نقلیه الزامی است. این بیمه به عنوان یکی از مهم ترین خدمات ارائه شده در شرکت های بیمه به شمار می رود. همانطور که از نام این بیمه مشخص است، از آن بیشتر به منظور جبران خسارات مالی و جانی ناشی از حادثه برای شخص ثالث استفاده می شود. البته راننده متخلف نیز می تواند خسارات جانی خود را با استفاده از این بیمه نامه جبران کند. در این مقاله به بررسی موضوع سقف قیمت بیمه شخص ثالث و بررسی سقف این بیمه در سال 1402 می پردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

خسارت بیمه ثالث،بیمه سخص ثالث

تعهدات جانی بیمه شخص ثالث شامل چه مواردی می باشد؟

بدون شک، پوشش های جانی موجود در بیمه شخص ثالث به عنوان مهم ترین پوشش های این بیمه نامه شناخته می شوند. همانطور که در ابتدای محتوا گفته شد، شرکت بیمه موظف است خسارات جانی مربوط به دو طرف دخیل در حادثه را جبران کند. البته تفاوت هایی بین راننده متخلف و شخص ثالث در جبران خسارات وجود خواهد داشت که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

به طور کلی تعهدات جانی بیمه شخص ثالث، شامل غرامت فوت، نقص عضو و بستری شدن در بیمارستان می باشند. یعنی در صورتی که یکی از حوادث ذکر شده برای شما اتفاق بیفتد، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث خواهد بود.

سقف خسارات جانی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

سقف پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث با توجه به نرخ مصوب دیه در هر سال جدید تعیین می شود. یعنی در سال 1401 نیز، میزان سقف بیمه شخص ثالث با توجه به دیه تعیین شده در این سال تعیین می شود. این مبلغ دیه هر ساله توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد. طبق آخرین اطلاعات، نرخ دیه مصوب در سال 1402 برای ماه های عادی 900 میلیون تومان و برای ماه های حرام 1/2 میلیارد تومان می باشد. البته باید توجه داشته باشید، در صورتی که طی حادثه، بیش از یک نفر مورد آسیب قرار گیرد، صندوق تامین خسارت بیمه شخص ثالث وظیفه پرداخت این خسارات را به عهده خواهد گرفت.

پوشش مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

همانطور که گفته شد، بیمه شخص ثالث علاوه بر پوشش های جانی، پوشش مالی را نیز به شخص ثالث حادثه ارائه می دهد. در واقع این پوشش مالی بر عکس پوشش جانی، به راننده متخلف تعلق نخواهد گرفت. با استفاده از این پوشش می توان هزینه های مربوط به تعمیر و یا تعویض قطعات خودرو شخص ثالث حادثه را به راحتی جبران کرد. البته میزان سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث برای شرکت های مختلف بیمه متفاوت است.

بررسی نکاتی در مورد حداقل و حداکثر سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث

سقف پوشش مالی در بیمه شخص ثالث با توجه به ملاک های مختلفی تعیین می شود. حداقل پوشش مالی، نرخی مصوب است که تمامی شرکت های بیمه موظف به پرداخت آن به بیمه گزار هستند. البته بعضی شرکت های بیمه این پوشش را گسترش می دهند و حتی از حداکثر ظرفیت آن برای جلب رضایت بیمه گزار استفاده می کنند.

معمولا میزان حداقل سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث، 2.5 درصد از کل مبلغ دیه در ماه حرام می باشد. این مقدار باید توسط تمامی شرکت های بیمه ارائه شود. اگر بخواهیم حدودی حساب کنیم، در سال 1402 این مبلغ چیزی حدود 30 میلیون تومان می شود.  باید توجه داشته باشید که برای خسارت این مبلغ و کمتر از آن، می توانید بدون کروکی نیز اقدام به دریافت بیمه شخص ثالث کنید. البته این امکان در صورتی میسر است که حادثه منجر به خسارات جانی نشده باشد و دو طرف دخیل در حادثه گواهی نامه معتبر داشته باشند.

حال که حداقل میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث را مورد بررسی قرار دادیم، بهتر است با حداکثر مقدار آن نیز آشنا شویم. طبق تحقیقات میزان حداکثر پوشش مالی ارائه شده توسط شرکت های بیمه حدود 50 درصد از دیه در ماه حرام می باشد. یعنی با توجه به مبلغ دیه در سال 1402 در صورت دریافت حداکثر سقف بیمه شخص ثالث، حدود 600 میلیون تومان به عنوان حداکثر سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث می باشد.

البته شما لازم نیست حتما حداقل یا حداکثر سقف پرداخت  بیمه شخص ثالث را انتخاب کنبد. بلکه به راحتی می توانید سقف مورد نظر خود را انتخاب کرده و از خدمات بیمه شخص ثالث بهره ببرید. برای تعیین سقف مورد نیاز خود باید شرایط خود را سنجیده و سپس اقدام به انتخاب و خرید نمایید.

بیمه ماشین،بیمه ثالث

چگونه می توان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را افزایش داد؟

با توجه به افزایش روز افزون قیمت خودرو و ابزار و متعلقات مربوط به آن، بهتر است حتما تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خود را گسترش دهید. چرا که در این صورت اگر دچار حادثه شوید و در آن متخلف باشید، باید خسارات طرف مقابل را پرداخت کنید. همانطور که گفته شد حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال جاری حدود 30 میلیون تومان است

بنابراین در صورت وقوع خسارت بیش از این مقدار، باید باقی مانده را از جیب خود پرداخت کنید. پس بهتر است تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خود را کمی گسترش دهید. برای این کار تنها کافی است هنگام ثبت قرار داد پوشش های اضافی را به بیمه نامه خود اضافه کنید. در این صورت می توانید به راحتی از بهترین خدمات بیمه بهره ببرید.

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث ماشین های لوکس چطور است؟

خودروهای نامتعارف به خودروهایی اطلاق می شود که قیمت روز آن ها بیش از نیمی از مبلغ دیه در ماه حرام است. بنابراین در صورتی که خودرو شما بیش از 600 میلیون تومان قیمت داشته باشد، ضوابط بیمه شخص ثالث خودروهای لوکس برای آن ها اعمال می شود. در واقع میزان خسارت پرداختی به چنین خودروهایی با استفاده از یک فرمول محاسبه می شود.

برای محاسبه این مبلغ تنها کافی است میزان خسارات وارده را در قیمت روز خودرو ضرب کرده و سپس بر قیمت خودروی آسیب دیده تقسیم کنید. عدد حاصل میزان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالثرا تعیین خواهد کرد.

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *