چگونه ارزانترین بیمه شخص ثالث موتور سیکلت بخریم؟ قیمت ۱۴۰۲

2 سال پیش

بیمه ثالث موتور سیکلت

فهرست مطالب

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت یکی از ضروری ترین بیمه نامه هایی است که دارندگان موتور سیکلت ملزم به دریافت آن هستند. همان طور که می دانید، موتور سیکلت از لحاظ امنیتی ضعیف تر از خودروهای سواری است. به همین دلیل، دارندگان موتور سیکلت باید حتما نسبت به خرید بیمه های مناسبی از جمله بیمه ثالث موتور سیکلت و بیمه بدنه اقدام کنند. در این محتوا به بررسی خدمات ارائه شده در بیمه های موتور سیکلت می پردازیم و آن ها را برای شما شرح خواهیم داد. پس تا پایان همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث  موتور سیکلت چیست؟

بیمه ثالث موتور

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به عنوان یک بیمه اجباری شناخته می شود که تمامی دارندگان موتور سیکلت باید آن را دریافت کنند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که شخص ثالث در بیمه های موتور سیکلت به چه شخصی اطلاق می شود؟ در این مورد باید این گونه پاسخ دهیم که تمامی افرادی که طی حادثه توسط موتور سیکلت شخص مقصر، مورد آسیب مالی و جانی قرار می گیرند به عنوان شخص ثالث شناخته می شوند. البته راننده مقصر نیز، در صورت خسارات جانی می تواند از این پوشش استفاده کند اما شرکت بیمه از نظر مالی، تنها خسارات مالی اشخاص ثالث را پرداخت می کند.

معرفی پوشش های بیمه ثالث موتور سیکلت

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت پوشش های گسترده ای دارد. به طور کلی می توان گفت که پوشش های بیمه موتور سیکلت به دو دسته مالی و جانی تقسیم می شوند. پوشش های مالی خدماتی هستند که در ازای به وجود آمدن خسارات مالی پرداخت می شوند. این خسارات تنها مختص افراد حادثه دیده می باشند. بنابراین شخص مقصر حادثه، قابلیت استفاده از پوشش های مالی بیمه شخص ثالث موتور سیکلت را نخواهند داشت.

اما دسته دیگر این پوشش ها، پوشش های جانی هستند. این پوشش ها قابلیت پرداخت خسارات جانی را دارند. این خسارات شامل آسیب، نقص عضو، فوت و… می شوند. بیمه شخص ثالث موتور سیکلت موظف است تمامی خسارات جانی شخص مقصر و اشخاص ثالث را پرداخت کند. البته سقف پوشش های جانی شخص مقصر حادثه از اشخاص ثالث مقداری کمتر خواهد بود. اما به هر حال این پوشش به هر دو طرف حادثه تعلق می گیرد.

خسارات جانی در بیمه ثالث موتور سیکلت به چندین دسته تقسیم می شوند. در صورتی که افراد طی حادثه ای که راکب موتور سیکلت در آن مقصر است با حوادثی چون فوت، نقص عضو، آسیب، از کار افتادگی و… مواجه شوند، می توانند از پوشش های جانی بیمه شخص ثالث موتور سیکلت استفاده کنند.

بررسی عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه ثالث موتور سیکلت با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

  • یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیمه موتور سیکلت، حق بیمه پایه ای است که هر سال توسط سازمان بیمه مرکزی با توجه به نرخ دیه تعیین می شود. طبق مصوبه ای در سال 1402، نرخ دیه در ماه های حرام 900 میلیون تومان و در ماه های معمولی 1/2 میلیارد تومان می باشد.
  • از دیگر عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث می توان به نوع سیلندر موتور سیکلت اشاره کرد. موتور سیکلت ها به طور کلی به دسته های موتور سیکلت تک سیلندر، موتور سیکلت دو سیلندر، موتور سیکلت های سه چرخ و موتور سیکلت های گازی تقسیم می شوند. قیمت بیمه هر یک از این موتور سیکلت ها به ترتیب دچار افزایش خواهد بود.
  • یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت بیمه ثالث موتور سیکلت، نوع پوشش مالی است که شما برای بیمه نامه خود انتخاب می کنید. در صورتی که پوشش های مالی شما دچار گستردگی بیشتری باشد، قیمت بیمه نامه شما افرایش پیدا خواهد کرد. بنابراین بهتر است پوشش های مالی مناسب و مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.
  • تخفیف های ارائه شده برای بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نیز از موارد تاثیر گذار بر قیمت به شمار می رود. تخفیف ها در انواع مختلفی ارائه می شوند و می توانند قیمت بیمه نامه شما را تا حد زیادی کاهش دهند. در ادامه توضیح بیشتری در مورد این تخفیفات به شما خواهیم داد.

ارزانترین بیمه ثالث موتور

انواع تخفیف و جریمه های ارائه شده برای بیمه ثالث موتور سیکلت

تخفیف های ارائه شده برای بیمه شخص ثالث  به انواع مختلفی تقسیم می شوند. یکی از مهم ترین تخفیفاتی که به بیمه گزاران شخص ثالث موتور سیکلت ارائه می شود، تخفیف عدم خسارت است. این تخفیف مخصوص افرادی که تا یک سال و یا بیش تر از آن دچار حوادث خسارت آمیز نشده باشند. در این صورت سال اول 5 درصد تخفیف برای شما لحاظ خواهد شد. به ازای هر سال اضافه تر نیز 5 درصد به تخفیف سال قبل افزوده خواهد شد. سقف تخفیف عدم خسارت، 70 درصد می باشد که به ازای 14 سال عدم خسارت برای شما لحاظ خواهد شد.

از دیگر تخفیفات ارائه شده برای بیمه موتور سیکلت نیز می توان به تخفیف های مناسبتی و یا تخفیف موتور سیکلت صفر اشاره کرد. شما با استفاده از این تخفیف ها می توانید تا حد زیادی قیمت بیمه شخص ثالث موتور خود را کاهش دهید.

البته در مقابل این تخفیفات ممکن است جرایمی نیز برای شما در نظر گرفته شود. به عنوان مثال یکی از مرسوم ترین جرایم بیمه شخص ثالث موتور، جریمه دیرکرد است. در صورتی که دیر تر از تاریخ انقضای بیمه نامه خود، نسبت به تمدید آن اقدام کنید، برای شما جریمه دیرکرد لحاظ خواهد شد. این جریمه به ازای هر روز دیرکرد محاسبه شده و به قیمت بیمه نامه شما افزوده می شود.

مدت اعتبار بیمه موتور سیکلت چگونه است؟

به طور کلی بیمه موتور سیکلت معمولا به صورت یک ساله صادر می شود. اما در بعضی موارد راننده به دلیل مشکلاتی از قبیل مشکل مالی و… نیاز دارد که بیمه های کوتاه مدت خریداری کند. از این رو این بیمه در انواع شش ماهه و سه ماهه نیز به مشتری ارائه می شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *