بیمه عمر مستمری چیست؟ و برای چه کسانی مناسب است؟

2 سال پیش

بیمه عمر مستمری

فهرست مطالب

بیمه عمر و سرمایه گذاری دارای انواع مختلفی می باشد که یکی از مهم ترین آن ها بیمه مستمری خوانده می شود. این نوع بیمه نامه بیشتر به درد افرادی می خورد که آینده نگر هستند. اگر شما هم نگران آینده خود و گذران زندگی در کهن سالی هستید، بهتر است از بیمه عمر از نوع مستمری استفاده کنید.

در واقع این بیمه نامه، این امکان را برای شما فراهم می کند که پس از بازنشستگی، میزانی حقوق به صورت مستمری و ماهیانه دریافت کنید. بنابراین می توانید در دوره کهن سالی نیز زندگی به مراتب راحت تری نسبت به بقیه افراد داشته باشید. در این مقاله، به بررسی موضوع بیمه بازنشستگی از نوع مستمری می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

بیمه عمر مستمری

 

تعریف بیمه مستمری عمر

همانطور که در ابتدای امر بیان کردیم، بیمه عمر مستمری نیز یکی از زیر شاخه های بیمه عمر به شمار می رود. در واقع با دریافت این نوع بیمه نامه، شرکت بیمه مورد نظر به شما تعهد می دهد که پس از بازنشستگی و پایان قرارداد مبلغی به عنوان مستمری به صورت مداوم به شما پرداخت کند. این مبلغ از اندوخته شما طی دوران سپرده گذاری و پرداخت اقساط، به حساب شما واریز می شود.

معرفی انواع بیمه مستمری

بیمه عمر مستمری، دارای انواع مختلفی است. در ادامه در مورد هر یک از این انواع توضیحاتی به شما ارائه خواهیم کرد:

  • بیمه عمر مستمری مادام العمر: در این نوع از بیمه نامه شما باید طبق قرارداد، اقساط خود را به طور کامل پرداخت کنید. پس از طی مدت زمان مشخص و پایان قرارداد، شرکت بیمه از اندوخته های خود شما، مبلغی تحت عنوان مستمری به شما پرداخت می کند. این پرداخت تا پایان عمر بیمه شونده ادامه دارد. مستمری می تواند به صورت ماهانه و یا سالانه به حساب بیمه شونده واریز شود. انتخاب به عهده بیمه گزار است.
  • بیمه عمر مستمری برای زمان معین: این نوع از بیمه عمر و سرمایه گذاری نیز مانند نوع قبلی است. منتها پرداخت مستمری تا پایان عمر ادامه ندارد. بلکه طبق قرارداد مدتی تعیین شده و مثلا شرکت بیمه تعهد می دهد که تا 12 سال پس از پایان قرارداد به شما مستمری پرداخت کند.
  • بیمه عمر مستمری آنی: این نوع بیمه در صورتی برای شما مناسب است که توانایی پرداخت یکجای حق بیمه را داشته باشید. در این صورت پس از پرداخت یکجای حق بیمه و به صورت آنی، شرکت مبالغ را به صورت ماهانه یا سالانه به شما پرداخت خواهد کرد.

بررسی تفاوت های موجود در بیمه مستمری و بازنشستگی

هدف نهایی از بیمه مستمری با بیمه بازنشستگی تقریبا یکسان است. این روزها بسیاری از افراد مخصوصا کهن سالان و بازنشستگان، ترجیح می دهند در سال های بازنشستگی خود زندگی راحت تری را تجربه کنند. بنابراین می توانند از یکی از این دو بیمه نامه استفاده کنند. البته این دو نوع بیمه تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

بیمه بازنشستگی معمولا توسط دولت و یا سازمان تامین اجتماعی به افراد ارائه می شود. همانطور که می دانید دریافت بیمه از سازمان های دولتی نیازمند گذراندن پروسه های اداری است. اما بیمه عمر و سرمایه گذاری از نوع مستمری، توسط اکثر شرکت های بیمه ارائه می شود و شما تنها با داشتن شرایط لازم می توانید آن را به راحتی دریافت کنید.

مطالب پیشنهادی : بیمه عمر یا سپرده گذاری بانکی 

هزینه بیمه مستمری عمر چقدر است؟

بیمه عمر و سرمایه گذاری از نوع مستمری نیز مانند سایر بیمه ها دارای مبلغ مشخصی نیست. در واقع تعیین مبلغ این نوع بیمه با توجه به معیارهای مختلفی صورت می گیرد. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت این نوع بیمه می تواند به مدت قرارداد، میزان حق بیمه ای که به صورت ماهانه پرداخت می شود، درصد افزایش هر ساله مبلغ بیمه و سود شرکت بیمه بستگی داشته باشد. در واقع قیمت بیمه با توجه به چنین معیارهایی تعیین می شود.

به عنوان مثال اگر شما ماهانه 200 هزار تومان حق بیمه پرداخت کنید و شرکت بیمه افزایش 15 درصدی روی حق بیمه شما اعمال کند. پس از 15 سال می توانید 170 میلیون تومان به عنوان اندوخته داشته باشید. البته اگر مدت قرارداد شما افزایش پیدا کند، میزان اندوخته شما نیز افزایش خواهد یافت. این اندوخته به صورت ماهانه یا سالانه و به عنوان مستمری به شما پرداخت می شود.

معرفی شرایط لازم برای دریافت بیمه مستمری

خوشبختانه دریافت حق بیمه، نیازمند شرایط سنی خاصی نیست. یعنی برای دریافت این نوع بیمه می توانید در هر سنی اقدام کنید. البته برای دریافت مستمری از شرکت های بیمه باید شرایطی داشته باشید. برای مثال باید چند سال از دریافت حق بیمه شما گذشته باشد. شرکت های مختلف بیمه، حداقل اقساط ممکن را به صورت سالانه در نظر گرفته اند. برای مثال شرکت بیمه سامان پس از 10 سال از پرداخت اقساط، مستمری را به بیمه شونده پرداخت می کند.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

معرفی بهترین طرح های بیمه عمر و سرمایه گذاری از نوع مستمری

همانطور که گفته شد، شرکت های مختلف بیمه خدمات بیمه عمر از نوع مستمری را به شما ارائه می دهند. مدت قرارداد این بیمه ها از 5 تا 30 سال در نظر گرفته شده است. برای خرید یک بیمه نامه مطمئن مستمری باید نکات ویژه ای را مد نظر خود قرار دهید. نکته اول نوع انتظار شما از بیمه عمر می باشد. پوشش فوت، پوشش بیماری های خاص، پوشش از کارافتادگی و… از جمله این پوشش ها محسوب می شوند. بنابراین شما با توجه به نیاز خود از بیمه عمر می توانید بیمه مناسب خود را انتخاب کنید.

نکته دوم این است که ضمن خرید بیمه مستمری، باید به توانگری شرکت بیمه نیز دقت کنید. توانگری مالی یک شرکت بیمه میزان توانایی او در پرداخت مستمری را نشان می دهد. پس باید از این نظر نیز به یک شرکت معتبر مراجعه کنید. در این صورت می توانید از بهترین خدمات برخوردار شوید. از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه عمر می توان به بیمه ایران، سامان، رازی و… اشاره کرد.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *