مشاغل سخت و زیان آور و شرایط بازنشستگی پیش از موعد

6 ماه پیش

مشاغل سخت و زیان آور و شرایط بازنشستگی

فهرست مطالب

کار به معنی انجام فعالیت‌هایی است که شخص برای دریافت حقوق و دستمزد انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی ، به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی عمل می‌کند. از این رو  مشاغل تحت عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورتی که شرایط لازم را داشته‌باشند می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

مشاغل سخت

مشاغل سخت و زیان‌آور

مشاغلی که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و محیط کار غیر استاندارد است و تنشی بالاتر از حد نرمال (جسمی و روانی) به کارگر وارد شود و همین باعث ایجاد بیماری‌های شغلی در دسته مشاغل سخت دسته‌بندی می‌شود. مشاغل سخت و زیان‌آور به دو نوع تقسیم می‌شوند:

گروه الف) مشاغلی کارفرما می‌تواند با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب زیان‌آوری آن‌ها را حذف کند. مانند مشاغلی که زیان‌آوری آنها به ماهیت شغلی، وابستگی دارد.

گروه ب) مشاغلی که ماهیت آن‌ها سخت و زیان‌آور است. و با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی، سختی آن کاهش می‌یابد اما همچنان سخت و زیان‌آور است

شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور

برای بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت باید حداقل ۲۰ سال به صورت متوالی یا ۲۵ سال متناوب به کارهای سخت اشتغال داشته باشید و البته حق‌بیمه در این مدت پرداخت شده‌باشد. در این صورت می‌توانید بدون شرط سنی درخواست خود را به اداره کار و امور اجتماعی استان ارائه دهید. طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارفرما موظف است بعد از احراز شرایط بازنشستگی بیمه‌شده (کسی که در کارگاه او کار می‌کند) ۴ درصد میزان مستمری برقراری بیمه‌شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط تامین اجتماعی محاسبه و درخواست می‌شود را پرداخت کند.

بیمه مشاغل سخت

لیست مشاغل سخت و زیان‌آور

کار در معادن‌، کار استخراج‌

حفر قنوات‌ و چاه‌ها و فاضلاب‌ها

تخلیه‌ و حمل‌ مواد مذاب‌ از کوره‌های‌ مشغول‌

کارگرانی که مستقیم در امرتولید درکارگاه‌های‎دباغی‌

مشاغل‌ شن‌ پاشی‌، پخت‌ آسفالت‌ دستی‌

کار در امور سمپاشی‌

کار مستمر و مداوم‌ در فضای‌ باز و در ارتفاع‌ بیش‌ از پنج‌ متر

 

افتخار ما همراهی شما ،الو بیمه تامین امنیت همیشگی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *