چرا باید بیمه زلزله داشته باشیم؟

2 سال پیش

بیمه زلزله

فهرست مطالب

در سال های اخیر استفاده از بیمه آتش سوزی و زلزله گسترش ویژه ای در بین اقشار مختلف مردم پیدا کرده است. همان طور که می دانید، در سال های اخیر اخبار زلزله و زمین لرزه های بزرگ و کوچک در تمامی نقاط کشور بیشتر به گوش می رسد. این مسئله باعث ترس و نگرانی بسیاری از افراد شده است. جدا از مسائل جانی، آسیب های زیان باری که زلزله به خانه و وسایل زندگی فرد وارد می کند، به سختی قابل جبران خواهند بود. پس بهتر است با استفاده از خدماتی مانند بیمه زلزله، با خیال راحت تری زندگی کنید. در این مقاله استفاده از این بیمه را به طور کامل برای شما شرح می دهیم. پس همراه ما باشید.

بیمه آتش سوزی و زلزله

 

آیا بیمه زلزله همان بیمه آتش سوزی است؟

لازم است بدانید که تا به حال هیچ شرکت بیمه ای، خدماتی تحت عنوان بیمه زلزله به صورت مستقل به مشتریان خود ارائه نکرده است. در واقع این بیمه به عنوان یکی از پوشش های بیمه آتش سوزی شناخته می شود. یعنی اگر شما قصد خرید زلزله را دارید باید برای دریافت بیمه آتش سوزی اقدام کنید. سپس از میان پوشش های در نظر گرفته شده برای آن بیمه، می توانید پوشش مربوط به زلزله را انتخاب نمایید. در این صورت با خرید یک بیمه نامه، می توانید هم برای جبران خسارات ناشی از آتش سوزی و هم برای جبران خسارات ناشی از زمین لرزه اقدام نمایید.

البته به جز زلزله، پوشش های دیگری نیز در بیمه های آتش سوزی قابل مشاهده است. پوشش سیل، صاعقه، طوفان و… از جمله مواردی هستند که شما با خرید انواع بیمه های آتش سوزی می توانید آن ها را به بیمه نامه خود اضافه کنید.

محاسبه حق بیمه 

نرخ پوشش زلزله، یک مقدار ثابت و مشخص نیست. بلکه با توجه به دو معیار محاسبه می شود. اولین معیار ارزش خانه شماست. این ارزش با توجه به متراژ خانه، قدیمی یا نو ساخت بودن، محل زندگی و… قابل تعیین خواهد بود. نکته دوم نیز، ارزش وسایل موجود در خانه است. یعنی محاسبه حدودی قیمت اسباب و اثاثیه منزل شما نیز در تعیین نرخ بیمه تاثیرگذار خواهد بود.

البته با توجه به این مسئله که معمولا اشخاص با توجه به توان مالی خود دارای خانه و اسباب منزل می شوند، پس هزینه این بیمه برای اشخاص مختلف مناسب و به صرفه خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که زلزله یکی از ارزان ترین بیمه های موجود در بازار بیمه کشور می باشد.

آیا می توان برای خانه های اجاره ای بیمه زلزله خرید؟

احتمالا پس از بررسی پاراگراف قبل، این سوال به ذهن شما خطور کرده که آیا می توان برای خانه های اجاره ای نیز بیمه زلزله دریافت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، شما می توانید حتی در صورت مالک نبودن برای خود بیمه زمین لرزه خریداری کنید. نکته جالب توجه این است که نرخ بیمه برای این دسته از بیمه گزاران ارزان تر نیز محاسبه می شود. چرا که خانه تحت مالکیت آن ها نیست، بنابراین فقط هزینه اسباب و اثاثیه در تعیین قیمت بیمه نامه آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

خرید بیمه برای ساختمان های تجاری

ساختمان های تجاری و مغازه ها از آن دست ساختمان هایی محسوب می شوند که حفظ امنیت در آن ها بسیار مهم است. در واقع این ساختمان ها معمولا محل نگهداری اجناس و وسایل زیادی می باشند. از این رو در صورت وقوع آتش سوزی و یا زلزله، خسارات جبران ناپذیری به صاحب اموال وارد خواهد شد. پس خرید بیمه آتش سوزی و زلزله برای این افراد نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

صاحبان چنین مشاغلی می توانند هم ساختمان و هم اموال خود را بیمه کنند. یا یکی از آن ها را مورد پوشش بیمه قرار دهند. میزان حق بیمه  نیز برای این افراد با توجه به میزان آسیب اجناس در مقابل آتش و زلزله و… تعیین می شود.

مزیت های استفاده از پوشش بیمه آتش سوزی و زلزله

بیمه زلزله

شما بیمه گزار عزیز، با خرید بیمه زلزله، می توانید به مزیت های فراوانی دست پیدا کنید. همان طور که می دانید پوشش های طوفان، سیل، ترکیدگی لوله و… از پوشش های جداگانه محسوب می شوند که شما برای دریافت آن باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. اما با دریافت پوشش زلزله می توانید تمامی خسارات ناشی از زلزله را جبران کنید. برای مثال اگر به دلیل وقوع زمین لرزه، لوله های شما دچار ترکیدگی شده باشند، می توانید به راحتی و با استفاده از این بیمه نامه نسبت به جبران خسارت مربوطه اقدام کنید.

پرداخت خسارت پس از وقوع زلزله چگونه صورت می گیرد؟

ممکن است بسیاری از شما تصور کنید که خرید پوشش زلزله یک هزینه اضافی است. چرا که در صورت وقوع زلزله بسیاری از خانه ها دچار آسیب می شوند، لذا ممکن است فکر کنید که شرکت های بیمه توانایی پرداخت چنین حجمی از خسارات را نخواهند داشت. اما باید بدانید شرکت های معتبر بیمه به راحتی می توانند خسارات شما را جبران کنند. چرا که زلزله تنها در یک نقطه از کشور روی می دهد اما بودجه شرکت های بیمه، مختص سراسر کشور است. پس لازم نیست از این نظر احساس نگرانی کنید. از طرفی، رویکرد و عملکرد این شرکت های بیمه به صورت مداوم تحت نظر نهادهای داخلی و خارجی قانونی، بررسی می شود، پس به هیچ وجه لازم نیس نگران پرداخت خسارت باشید.

چگونه می توان بهترین بیمه نامه را انتخاب کرد؟

همان طور که در بخش های ابتدایی محتوا گفته شد، شما برای دریافت پوشش زلزله نیاز به خرید بیمه های آتش سوزی از شرکت های بیمه مختلف دارید. پس ابتدا بهتر است شرایط بیمه های آتش سوزی شرکت های مختلف و قیمت آن ها را بررسی کرده و از بین آن ها چند مورد را انتخاب نمایید. سپس با بررسی پوشش زلزله در این بیمه های انتخابی، می توانید بهترین مورد را خریداری نمایید. باید گفت که نمی توان عنوانی مشخص برای بهترین بیمه زلزله ذکر کرد. بلکه باید بیمه مورد نظر خود را با توجه به شرایط خود و سقف پوشش بیمه انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *