بیمه بدنه و خسارتهای تحت پوشش

2 سال پیش

بیمه بدنه،خسارت بیمه بدنه

فهرست مطالب

درباره بیمه بدنه

بیمه بدنه خودرو، قابلیتی است که به شما این امکان را می دهد که در هنگام حوادث، خسارت مالی مربوط به خود را جبران کنید. همان طور که می دانید، دریافت بیمه شخص ثالث برای تمامی افراد صاحب خودرو الزامی است. اما این بیمه تنها خسارات جانی ناشی از حادثه برای فرد مقصر را پرداخت می کند. بنابراین فرد مقصر برای دریافت خسارات مالی خود باید فکر دیگری کند. بیمه بدنه به عنوان همین راهکار شناخته می شود که در ادامه در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

شرایط بیمه بدنه در پرداخت خسارات

خسارت بیمه بدنه نیز مانند تمامی بیمه ها، نیازمند شرایط خاصی است. نکته اول این است که بیمه بدنه هم مانند تمام بیمه ها، دارای یک سری پوشش های اصلی و اضافی می باشد. پوشش های اضافی دسته ای از پوشش ها هستند که به طور قطعی در بیمه نامه درج می شوند و شرکت بیمه در هر صورت موظف به پرداخت خسارات مربوط به آن ها می باشد. اما پوشش های اضافی می توانند به دلخواه و طبق نیاز شما به قرارداد اضافه شوند. بدیهی است حق بیمه شما در صورت دریافت پوشش های اضافی اندکی افزایش خواهد یافت.

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بیمه بدنه تمامی خیارات ناشی از حادثه را به صورت کامل جبران می کند؟ در پاسخ به سوال باید با مفهوم فرانشیز آشنا شوید. لازم است بدانید شرکت های بیمه تمامی خسارات ناشی از حادثه را پرداخت نمی کنند بلکه پرداخت درصدی از این خسارات بر عهده بیمه گزار است. به این بخش از خسارات فرانشیز گفته می شود. برای مثال در خسارت اول بیمه بدنه، 10 درصد از خسارت را به عنوان فرانشیز برای شما در نظر می گیرد. در خسارت دوم این مبلغ به 20 درصد افزایش می یابد و در خسارات بعدی 30 درصد فرانشیز برای شما لحاظ خواهد شد.

بیمه بدنه،خسارت بیمه بدنه،پوشش های بیمه بدنه

مدت زمان پرداخت خسارات بیمه بدنه چقدر است؟

شما بیمه گزار محترم برای دریافت خسارت بیمه بدنه باید حداکثر تا 5 روز پس از حادثه، اقدام به تشکیل پرونده نمایید. در این صورت با بررسی پرونده، روند کارشناسی آغاز شده و پس از بررسی خسارات شما پرداخت خواهد شد. البته در شرایطی می توانید پس از 5 روز نیز اقدام به تشکیل پرونده کنید. برای مثال اگر طی حادثه، سابقه بستری در بیمارستان را داشته باشید، می توانید با ارائه مدارک پزشکی و بیمارستان خود، پس از 5 روز نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید.

آیا بیمه بدنه شامل تخفیف است؟

بیمه بدنه شامل تخفیف نیز می باشد. ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که خرید بیمه بدنه یک خرج اضافی است. اما این بیمه با توجه به مزیت هایی که دارد و پیش از این ذکر کردیم می تواند برای شما بسیار مفید باشد. نکته جالب در مورد این بیمه نامه این است که این بیمه شامل تخفیفات گسترده ای می شود. ایت تخفیف ها تا حد زیادی هزینه لازم برای خرید این نوع بیمه نامه را کاهش می دهند. از جمله این تخفیف ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تخفیف عدم خسارت: این تخفیف مربوط به افرادی که طی یک سال یا بیشتر از این بیمه استفاده نکرده باشند. یعنی حداقل یک سال تصادف منجر به خسارت نداشته باشند. در این صورت به ازای هر سال عدم خسارت، تخفیفاتی برای راننده در نظر گرفته می شود.
  • تخفیف خودرو صفر کیلو متر: در صورتی که خودرو شما تازه باشد، می تواند با ارائه مدارک مربوطه، نسبت به دریافت تخفیف خودرو صفر کیلو متر اقدام کنید. معمولا این تخفیف بین 10 تا 20 درصد از حق بیمه خواهد بود.
  • تخفیف پرداخت کامل و نقدی: هزینه بیمه بدنه می تواند به صورت نقدی و یا اقساطی پرداخت شود. باید توجه داشته باشید که در صورت پرداخت یکجای حق بیمه، به صورت نقدی، تخفیف خوبی شامل شما خواهد شد.

معرفی مدارک لازم برای دریافت بیمه بدنه

همانطور که می دانید برای دریافت بیمه بدنه به ارائه مدارکی نیاز دارید. این مدارک شامل اصل و کپی از بیمه نامه، اصل و کپی از مدارک شناسایی راننده، اصل و کپی از مدارک شناسایی خودرو، گزارش مقامات انتظامی، کروکی حادثه، گواهی نامه مالک خودرو، فاکتورهای مربوط به هزینه تعمیر خودرو، تعویض قطعات، هزینه حمل و نقل و… می باشد.

بیمه بدنه،خسارت بیمه بدنه،ارزانترین بیمه بدنه

بررسی مراحل دریافت خسارت از شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه بدنه

در مرحله اول باید گزارش حادثه را به مقامات انتظامی بدهید تا حادثه صورت جلسه شده، گزارش مربوط به آن و کروکی و… نیز تهیه شود. سپس تا 5 روز پس از حادثه می توانید با ارائه گزارش مقامات انتظامی به شعبات پرداخت خسارت بیمه بدنه مد نظر خود مراجعه کنید. در این شعبات باید با ارائه مدارک لازم به تشکیل پرونده اقدام کنید. سپس روند بازرسی از پرونده شما آغاز خواهد شد. معمولا شرکت های بیمه برای بررسی صحت و سقم ادعای شما کارشناسانی روانه می کنند. این کارشناسان با بررسی شواهد موجود نظر نهایی خود را اعلام می کنند. در صورت اثبات ادعای شما شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت بیمه بدنه به شما خواهد بود.

آیا با هر حادثه ای باید از بیمه بدنه استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، برای هر حادثه جزئی منجر به خسارت، لازم نیست از بیمه نامه استفاده کنید. چرا که ممکن است فرانشیز مربوط به آن و همچنین تاثیری که بر تخفیف عدم خسارت شما می گذارد، نتیجه مطلوبی برای شما نداشته باشد. پس بهتر است برای خسارات جزئی از این بیمه استفاده نکنید و تنها در صورت بروز خسارات سنگین از خدمات بیمه بدنه بهره ببرید.

لازم به ذکر است، بیمه بدنه معمولا به صورت سالانه خریداری می شود. یعنی شما طی یک سال، بدون وجود هیچ گونه محدودیتی می توانید از خدمات این بیمه نامه استفاده کنید. اما همانطور که گفته شد، بهتر است در صورت بروز خسارات جزئی از استفاده از این بیمه صرف نظر کنید. چرا که ممکن است در صورت بروز خسارات سنگین، فرانشیز بیشتری به شما تعلق گیرد. شما می توانید بیمه نامه مورد نظر خود را به صورت حضوری و یا اینترنتی خریداری کرده و از خدمات آن بهره ببرید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *