بیمه عمر مانده بدهکار چیست و چرا مهم است؟

7 ماه پیش

چرا بیمه عمر مانده بدهکار مهم است؟

فهرست مطالب

بیمه عمر مانده بدهکار چیست و چرا مهم است؟

بیمه عمر مانده بدهکار می‌تواند یک راه برای تضمین بازپرداخت وام باشد. در واقع، این نوع بیمه به شخص وام گیرنده این امکان را می‌دهد تا برای صورتحساب وام خود یک برگ ضامنی را ارائه کند. در صورت فوت وام گیرنده قبل از تسویه وام، موسسه بیمه عمر مانده بدهکار، مبلغ وام بازپرداخت نشده را به جای آن شخص پرداخت خواهد کرد. این بیمه‌نامه به بازماندگان و خانواده وام‌ گیرنده کمک می‌کند.

به طور کلی، برخی از شرایط معمول برای بیمه‌نامه عمر مانده بدهکار عبارتند از:

سن بیمه‌ شده: معمولاً بین 13 تا 65 سال می باشد. این به معنی آن است که سن  بیمه‌گذار باید حداقل 13 سال و حداکثر سن مجاز برای خرید بیمه در نمونه ذکر شده 65 سال می باشد.

مدت بیمه‌ نامه: لازم به ذکراست ، مدت بیمه‌نامه عمر مانده بدهکار حداکثر تا 15 سال است و پوشش این بیمه‌نامه تا سن 70 سالگی بیمه‌شده ادامه خواهد داشت. بدان معنی که شخص بیمه شده در صورت خرید بیمه‌نامه عمر مانده بدهکار، تا زمان رسیدن به سن 70 سالگی تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهدگرفت و بعد از این سن، پوشش بیمه به پایان خواهد رسید. اما باید توجه داشت که شرایط می‌تواند بین شرکت‌های بیمه متفاوت باشد.

بیمه عمر

بیمه عمر مانده بدهکار در دو حالت ارائه می گردد:

  1. به صورت گروهی: در این حالت، شرکت یا کارگزاری های بیمه این نوع بیمه را به صورت خدمات یا پکیج تخفیفاتی برای همه اعضای یک گروه، مانند کارمندان یا اعضای یک انجمن و… فراهم می‌کنند.
  2. به صورت انفرادی: در این حالت، شما می‌توانید مستقیماً با یکی از شرکت بیمه معتبر تماس بگیرید و بیمه عمر مانده بدهکار را برای خود خریداری کنید.

بیمه عمرمانده بدهکار شامل چه پوشش هایی می باشد؟

همانطور که می دانید پوشش اصلی در بیمه‌نامه های عمر مانده بدهکار پوشش فوت در اثر حادثه می‌باشد و مبلغ سرمایه فوت در این بیمه‌نامه ها برابر با مبلغ وام دریافتی است که به صورت یکجا به بانک مورد نظر پرداخت می‌شود.

علاوه بر پوشش اصلی، بیمه‌شده می‌تواند باتوجه به نیاز و تمایل خود، پوشش‌های اختیاری زیر را به بیمه‌نامه خود اضافه کند:

  1. پوشش افزایش سرمایه در صورت فوت در اثر حادثه: با اضافه کردن این پوشش، در صورت فوت در اثر حادثه، سرمایه بیمه‌شده بیشتر از سرمایه اصلی دریافتی خواهد بود.
  2. پرداخت غرامت از کارافتادگی بر اثر بیماری: این پوشش به بیمه‌شده کمک می‌کند تا در صورت بروز کارافتادگی به دلیل بیماری، هزینه‌های درمانی را پرداخت کند.
  3. معافیت از پرداخت حق بیمه در صورت ازکارافتادگی کامل و دائم: با اضافه کردن این پوشش، در صورتی که بیمه‌شده بر اثر حادثه توانایی کارکردن به صورت دائم را از دست داده باشد، معاف از پرداخت حق بیمه می باشد.

عمر مانده بدهکار

سقف ضمانت بیمه عمر مانده بدهکار چقدر می باشد؟

شرکت‌ های بیمه معمولاً سقف مشخصی برای مبلغ وامی که می‌تواند بیمه شود، تعیین می‌کنند. این سقف ممکن است در هر شرکت بیمه متفاوت باشد و بسته به سیاست‌ها و توان مالی هر شرکت بیمه متغیر باشد. به عنوان مثال، یک شرکت بیمه ممکن است سقف مبلغ وام را تا 200 میلیون تومان تعیین کند، در حالی که شرکت دیگری ممکن است بتواند تا 300 میلیون تومان را بیمه کند.

لازم به ذکر است شرکت‌های بیمه معمولاً وام‌هایی را که بازپرداخت های طولانی‌ مدت دارند را بیمه نمی‌کنند و اکثراً وام هایی را بیمه می کنند که سقف ضمانت آن ها تا 5 سال است.

بیمه عمر مانده بدهکار

محاسبه حق‌ بیمه عمر مانده بدهکار چگونه است؟

عوامل متعددی در تعیین مبلغ حق بیمه و روش پرداخت غرامت فوت در اکثر شرکت‌های بیمه مورد نظر قرار می‌دهد. به طور کلی، عواملی که بر حق بیمه تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  1. میزان وام گرفته شده و باقی‌مانده اقساط: قاعدتا با افزایش مبلغ وام و افزایش باقی‌مانده اقساط، حق بیمه نیز افزایش می‌یابد.
  2. سرمایه فوت درخواستی: مبلغ سرمایه فوت که درخواست می‌شود نیز تأثیر قابل توجهی در تعیین حق بیمه دارد.
  3. مدت بیمه‌نامه: مدت زمانی که بیمه‌نامه فعال است نیز بر روی مبلغ حق بیمه تاثیرگذار است. معمولاً با تمدید بیمه‌نامه برای مدت طولانی‌تر، حق بیمه کاهش می‌یابد.
  4. سن بیمه‌شده: سن شخص بیمه‌شده نیز نقش مهمی در تعیین حق بیمه ایفا می‌کند. بیمه‌شدگان جوان‌تر معمولاً حق بیمه کمتری نسبت به افراد مسن‌تر دارند.
  5. وضعیت سلامت: وضعیت سلامتی بیمه‌شده، از جمله سابقه بیماری‌ها و عادات سلامتی، نیز بر حق بیمه تأثیرگذار است. بیمه‌شدگان با وضعیت سلامتی نامناسب ممکن است مبلغ بیشتری را بپردازند.

 

مراحل دریافت غرامت فوت ازبیمه عمر مانده بدهکار:

اگر شخص وام گیرنده پیش از پرداخت آخرین قسط وام فوت شود، پس از چک کردن حساب های بانکی شخص فوت شده توسط بانک، اگر وام تحت پوشش بیمه عمر مانده بدهکار باشد. خود بانک به شرکت بیمه موضوع را اعلام می‌‌کند تا کارهای پرداخت قسط‌های باقی‌مانده انجام شود، همچنین فرصت اعلام فوت بیمه شده از سوی شرکت های بیمه به بانک حداکثر 10 روز تعیین شده است.

 

مدارک مورد نیاز برای پرداخت غرامت فوت :

مدارک لازم برای پرداخت غرامت فوت بیمه عمر مانده بدهکار و تسویه وام بیمه‌ شده با بانک، معمولاً به شرکت بیمه و بانک وابسته است و ممکن است در هر مورد و شرکت متفاوت باشد. اما در بیشتر موارد ، این مدارک ضروری است:

 

  1. اصل یا فتوکپی تائیدشده خلاصه رونوشت فوت صادره از سوی اداره آمار: این مدرک نشان می‌دهد که بیمه‌شده در واقع فوت کرده است.
  2. گواهی پزشکی قانونی یا آخرین مدارک پزشکی معالج شامل علت فوت: این مدرک نیاز است تا بتوانید علت فوت بیمه‌شده را مشخص کنید. ممکن است بانک و شرکت بیمه این گواهی را از شما درخواست کنند.
  3. در صورتی که فوت بیمه شده به‌دلیل حادثه بوده است، گزارش شرح کامل حادثه که توسط مراجع ذیصلاح تهیه شده است: اگر فوت بیمه‌شده به علت حادثه‌ای رخ داده است، ممکن است بانک و شرکت بیمه می‌خواهند گزارش مشروح حادثه را برای بررسی توسط متخصصین خود دریافت کنند.

 

همچنین، سایت الو بیمه دارای سیستم پشتیبانی 24 ساعته است که شما می‌توانید به آن مراجعه کنید تا در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکلی در مورد فرآیند خرید بیمه، با مشاوران بیمه الو بیمه در ارتباط باشید و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *