کد یکتای بیمه شخص ثالث خود را چطور بگیریم؟

2 سال پیش

استعلام بیمه شخص ثالث

فهرست مطالب

همان طور که می دانید، بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه الزامی برای صاحبان خودرو ها و موتور سیکلت ها شناخته می شود. بنابراین تمامی افراد ملزم به خریداری این بیمه نامه هستند.  هنگام صدور بیمه ثالث، معمولا یک پیامک تایید برای شما ارسال می شود. در این پیامک اطلاعاتی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به کد یکتای بیمه شخص ثالث اشاره کرد. باید دقت کنید که کد یکتا، در صدور بیمه نامه های الکترونیکی، به عنوان مهم ترین جزء شناخته می شود. یعنی تا زمانی که شما کد یکتای خود را به شرکت های بیمه ارائه ندهید، شرکت بیمه نسبت به پرداخت خسارات شما اقدام نخواهد کرد. در ادامه در مورد این کد، نحوه دریافت و اهمیت آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان این متن ما را همراهی کنید.

کد یکتا چیست؟

کد یکتا بیمه شخص ثالث

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان شد، کد یکتا، یک کد واحد است که هنگام خریداری بیمه های مختلف اعم از بیمه آتش سوزی، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و… در اختیار بیمه گزار قرار می گیرد. این کد از چندین رقم منحصر به فرد تشکیل شده و هیچ دو بیمه نامه ای دارای کد یکتای مشابه با یکدیگر نخواهند بود. با استفاده از این کد شما می توانید با سرعت بیشتری نسبت به اخذ سوابق بیمه، استعلام بیمه شخص ثالث و سایر بیمه ها، تمدید قرار داد بیمه نامه های مختلف و… اقدام کنید. از طرفی، با توجه به اینکه این کد منحصر به بیمه نامه های الکترونیکی می باشد، با استفاده از این کد، اشتباهات رخ داده شده در بیمه های کاغذی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

بررسی کاربرد کد یکتا در خریداری بیمه شخص ثالث

کد یکتا در خریداری بیمه ثالث از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم ترین امکاناتی که کد یکتای بیمه شخص ثالث در اختیار شما قرار می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با استفاده از کد یکتای بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه شما را به عنوان صاحب بیمه نامه شناخته و خسارات مربوط به حادثه را برای شما پرداخت خواهد کرد.
  • شما با استفاده از کد یکتای بیمه شخص ثالث می توانید اعمالی مانند استعلام بیمه نامه، تمدید قرار داد، بررسی سقف پرداخت خسارات و… را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید.

چطور می توان با استفاده از کد یکتا، بیمه شخص ثالث را تمدید و یا خریداری کرد؟

همان طور که می دانید، خرید بیمه شخص ثالث از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع جزء مهم ترین ملزومات شناخته می شود. از طرف دیگر، در صورتی که دیر نسبت به تمدید بیمه نامه خود اقدام کنید، مشمول جریمه هایی خواهید شد. به این جریمه ها جریمه دیرکرد گفته می شود. ممکن است بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد نتوانند در موعد مقرر برای تمدید حضوری بیمه نامه های خود اقدام کنند، در این صورت جریمه هایی برای آن ها لحاظ می شود. پس مسئله تمدید سریع بیمه شخص ثالث از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شما با استفاده از کد یکتا می توانید به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن، بیمه نامه خود را تمدید کنید. برای این کار حتی به مراجعه حضوری به شعبات شرکت های بیمه مختلف نیز نیاز ندارید. تنها کافی است اینترنت خود را متصل کرده و به سایت یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه مراجعه کنید. همچنین می توانید از سایت نمایندگی های بیمه مثل مجموعه الو بیمه استفاده کنید. با مراجعه به این سایت و وارد کردن شماره پلاک خودرو و کد یکتای خود، می توانید تنها در عرض چند دقیقه بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید کرده و از خطر جریمه های احمالی خود را در امان نگه دارید.

مطالب پیشنهادی: قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۲

دریافت خسارت با استفاده از کد یکتا چگونه است؟

برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث نیز می توانید از کد یکتا استفاده کنید. برای این کار نیز مثل روش قبل می توانید به راحتی و از طریق اینترنت روند کاری خود را طی کنید. البته برای دریافت خسارت باید به سایتی مراجعه کنید که بیمه شخص ثالث خود را از آنجا خریداری کرده اید. سپس وارد بخش پرداخت خسارات شده و با وارد کردن شماره پلاک خودرو و کد یکتا، می توانید نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایید. پس از بررسی شرکت های بیمه، خسارت شما تا سقف تعیین شده پرداخت خواهد شد.

نکاتی در مورد صدور و یا عدم صدور کد یکتا

کد یکتا بیمه ثالث

همان طور که گفته شد، کد یکتا و به طور کلی خدمات بیمه الکترونیک، کمک ویژه ای در راستای پیشرفت جامعه به شمار می روند. البته استفاده از خدمات الکترونیک در بعضی موارد نیز با اختلالاتی مواجه خواهد شد. برای مثال در بعضی موارد بیمه گزار کد یکتای بیمه شخص ثالث یا سایر بیمه ها را دریافت نخواهد کرد. اما این مشکل چگونه اتفاق می افتد و چگونه می توان نسبت به رفع آن اقدام کرد؟

در این مورد باید این گونه پاسخ دهیم که کد یکتای بیمه شخص ثالث و سایر بیمه نامه ها، تنها به افرادی تعلق می گیرد که اطلاعات خود را سایت سازمان بیمه مرکزی ثبت کرده باشند. یعنی اگز شما نتوانستید کد یکتای مخصوص به خود را دریافت کنید، مشکل از عدم ثبت اطلاعات در سازمان بیمه مرکزی است. بنابراین بهتر است قبل از خریداری بیمه نامه و دریافت کد یکتاف از ثبت اطلاعات خود در سازمان بیمه مرکزی مطمئن شوید.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که صدور کد یکتای بیمه شخص ثالث و سایر بیمه ها، چقدر طول می کشد؟ در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که نیازی به نگرانی نیست. شما بلافاصله پس از دریافت بیمه شخص ثالث و سایر بیمه ها و یا تمدید آن ها، کد یکتای خود را از طریق پیامک دریافت خواهید کرد و می توانید از آن استفاده کنید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *