بیمه عمر و سرمایه گذاری و تامین اجتماعی : تفاوت ها، مزایا و معایب

2 سال پیش

فهرست مطالب

بیمه عمر امکانی است که بسیاری از افراد علاقه مند به خرید و دریافت آن هستند. البته خرید نوع بیمه مورد نظر به عنوان مسئله مهمی تلقی می شود. این روزها بسیاری از افراد بین دو راهی خرید بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی سرگردانند. جالب است بدانید این دو نوع بیمه شامل تفاوت های متعددی هستند و مزایا و معایب گوناگونی دارند. پس شما با آگاهی از این تفاوت ها، می توانید با فکر بازتری نسبت به خرید بیمه عمر مورد نظر خود اقدام کنید. در این مقاله این تفاوت ها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. پس اگر می خواهید بیمه عمری مناسب با شرایط خود انتخاب کنبد، با ما همراهی کنید.

بررسی تفاوت های موجود در بیمه عمر و سرمایه گذاری و تامین اجتماعی

قبل از بررسی تفاوت های موجود بین بیمه عمر و سرمایه گذاری و بیمه تامین اجتماعی باید دقت کنید که ماهیت این دو نوع بیمه کاملا متفاوت است. بنابراین می توانند تفاوت های گسترده ای با یکدیگر داشته باشند. در واقع بیمه عمر  بیمه ای است که در شرکت های مختلف بیمه ارائه می شود. تمامی افراد جامعه توانایی در صورت داشتن شرایط مورد نظر توانایی دریافت این بیمه را دارند.  این بیمه نامه دارای پوشش های مختلفی از جمله مستمری، از کار افتادگی، درمانی و… بوده و می تواند در پایان قرارداد به عنوان اندوخته ای مالی برای بیمه شونده در نظر گرفته شود. این بیمه به صورت آنی و اقساطی قابلیت پرداخت دارد. همچنین شما می توانید مدت قرارداد را از 5 تا 30 سال خودتان تعیین کنید.

بیمه عمر،بیمه تامین اجتماعی

اما بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای افراد شاغل مورد استفاده قرار می گیرد. حق بیمه پرداختی در این نوع بیمه توسط وزارت کار تعیین می شود. تعیین این مبلغ معمولا با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند حقوق پایه افراد شاغل انجام می شود. مدت قرارداد این بیمه نامه ثابت است و افراد طی 30 سال دوران کار خود باید این حق بیمه را پرداخت کنند. از طرفی پوشش های این بیمه نامه نیز نسبت به بیمه عمر و سرمایه گذاری کمتر است. شما با استفاده از این بیمه نامه بیشتر می توانید از پوشش های درمانی آن استفاده کنید. البته پس از پایان قرارداد 30 ساله می توانید مستمری نیز دریافت نمایید.

بر عکس بیمه عمر و سرمایه گذاری، هم دارای پوشش های بیشتری است و هم دست افراد برای خرید و دریافت آن بازتر است. در واقع هر فردی از کودک تا میانسال و پیر، با داشتن شرایط مناسب می توانند این بیمه را دریافت کرده و از پوشش های آن استفاده کنند. همچنین هزینه های پرداختی اقساط و سودی که سالانه در بیمه عمر به سرمایه شما افزوده می شود، می تواند پس از پایان قرارداد به عنوان پشتوانه مالی ارزشمندی برای شما تلقی شود.

جدول مزایا و معایب بیمه عمر و سرمایه گذاری و بیمه تامین اجتماعی

برای مقایسه بهتر این دو بیمه، بهتر است امکانات و مزیت های آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش از محتوا جدولی تهیه کرده ایم و در آن امکانات هر دو بیمه نامه را با یکیدیگر مقایسه خواهیم کرد.

قابلیت ها و امکانات بیمه نامه بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه تامین اجتماعی
دفترچه درمان
بیمه بیکاری
امکان تعیین مدت قرار داد
پوشش از کار افتادگی
پوشش مستمری
قابلیت انتخاب ذی نفعان
پوشش بیماری خاص
پوشش فوت عادی
پوشش فوت در اثر حادثه (4 برابر)
سود سالانه
امکان بازخرید بیمه
معافیت مالی
دریافت وام
قابلیت انتخاب روش پرداخت اقساط
قابلیت پرداخت آنی

با توجه به جدول نشان داده شده، مزیت های بیمه عمر و سرمایه گذاری به مراتب بیشتر است. البته خرید و دریافت این بیمه نامه معایبی نیز ممکن است به همراه داشته باشد. در ادامه به شرح معایب نیز می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: بیمه عمر یا بورس

بررسی مزیت ها و معایب بیمه عمر

همانطور که در جدول مشاهده شد، مزایای استفاده از بیمه عمر و سرمایه گذاری بیشمار است. داشتن پوشش های متنوعی مانند پوشش فوت، فوت در اثر حادثه، بیماری های خاص، از کار افتادگی، نقص عضو، مستمری و… از مهم ترین مزایای این بیمه نامه به شمار می روند. از طرفی شما هنگام دریافت این بیمه نامه نیاز به اشتغال در یک کار دولتی را ندارید. شما خیلی راحت می توانید با هر سنی چه کودک و چه میانسال و با هر شغلی، حتی در حین تحصیل، یا کار در منزل از مزیت های فراوان این بیمه نامه برخوردار شوید.

بیمه عمر و سرمایه گذاری قابلیت تعیین مدت قرار داد دارد و از این نظر نیز دست شما در پرداخت حق بیمه بازتر خواهد بود. در مقابل این بیمه نامه معایبی نیز دارد. برای مثال بعضی از پوشش های بیمه عمر  محدودیت سنی دارند. بنابراین ممکن است در بعضی سنین توانایی استفاده از بعضی از پوشش های بیمه را نداشته باشید. از دیگر معایب این بیمه نامه می توان به سقف مشخص در پرداخت خسارت اشاره کرد. البته به طور کلی می توان گفت که معایب بیمه عمر و سرمایه گذاری در مقابل مزایای زیاد آن واقعا محدود است و به چشم نمی آید.

بیمه عمر مستمری

بررسی مزایا و معایب بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی نیز در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. از مزایای این بیمه نامه می توان به پوشش مستمری، پوشش بیمه بیکاری و داشتن دفترچه درمانی اشاره کرد. با استفاده از دفترچه درمانی شما می توانید هزینه های درمان بیماری های معمول خود را تا حد زیادی کاهش دهید. از معایب این بیمه نیز می توان به عدم امکان بازخرید آن اشاره کرد. از طرفی در صورت فوت مبلغ بسیار کمی به ذی نفعان اعطا خواهد شد و بیمه شونده توانایی انتخاب ذی نفعان خود را نیز نخواهد داشت. پوشش های این بیمه نامه نیز کمتر از بیمه عمر و سرمایه گذاری هستند.

خلاصه و جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده، می توان گفت که امکانات و مزیت های بیمه عمر و سرمایه گذاری بیشتر از بیمه تامین اجتماعی است. البته انتخاب و خرید نهایی بیمه نامه بستگی به شرایط بیمه شونده دارد. شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط شغلی، سنی، توانایی پرداخت و… بیمه نامه ای مناسب برای خود انتخاب کرده و از مزایای آن بهره ببرید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *